04. februar 2015

Temaartikel: Social media i 2015

Original artikel bragt på komfo.dk

Det er en kendsgerning: 2015 har sneget sig ind på os, og endnu engang indser vi, lidt for sent, at fremtiden er her. Igen.

Det betyder, at tiden igen er kommet til en trendprognose. Hvordan vil 2015 blive på den sociale-, mobile- og online front? Hvordan vil vores liv og forretninger blive forstyrret – igen? Venter der virkelig nogle sorte svaner derude? Eller vil vi bare blive udsat for de samme latterligt tal, der har vokset sig eksponentielt større?

Hvis vi kigger på tallene, så er der massere af eksponentielle kurver. Og hockeystavkurver (fx globalt salg af tablets), tilsat et par eksponentielle faktorer (antal af downloadede apps), krydret med lineær vækst (fx antal smartphones i de fleste vestlige markeder). Men hvad betyder det? Hvordan skal vi fortolke alle disse tal og hvordan vil de påvirke din virksomhed?

Social. Du spiser (næsten) ikke gratis i 2015.
En virksomhed, der netop nu indkasserer mange års hockeystavsvækst, er Facebook. Siden denne ”social-medie-kolos” gik på børsen, har online marketingfolk frygtet, at Facebook ville gå fra at være en (næsten) gratis online marketingplatform, til at være en betalingskanal. Denne frygt blev til en realitet i 2014. Den organiske spredning på Facebook er vurderet til at ligge et sted mellem 2-4%. Det betyder, at din kommunikation i gennemsnit kun vil være synlig i nyhedsstrømmen hos 2-4% af dine følgere. Med mindre du ”booster” dine posts. Dette foregår mod betaling.

Det gav anledning til en del opråb. En del var dybt skuffede og overraskede over, at en multinational, børsnoteret virksomhed, ønskede at tjene penge til sine aktionærer. Andre var dog ikke så overraskede: Selvfølgelig ønskede en af verdens største, sociale netværksplatforme, at udnytte det eneste aktiv den har: Rækkevidde. Kæmpe rækkevidde.

Over det næste år kan vi forvente at se den organiske spredning svinde til mindre end 1 procent, måske endda til 0% for kommercielle brands. Måske vil non-profit organisationer og personlige sider stadig have mulighed for at nå deres følgere. Det er endnu uvist, hvordan Facebook vil fintune sine algoritmer i 2015. Hovedpointen er: Du skal afsætte et budget for at nå dine følgere på sociale medier. Du skal – med andre ord – selv til at betale for din frokost. Dette gælder pt. kun for Facebook, men forvent at flere store platforme, som fx Twitter, vil følge trop indenfor det næste år.

Ovenstående betyder dog ikke, at du skal parkere dine sociale færdigheder fra d. 1. Januar 2015 og bare at hælde flere penge i Facebook-annoncering. Du skal stadig gøre dig fortjent til dine kunders opmærksomhed og bringe værdi på bordet. Husk, at ligegyldigt hvor meget glimmer du putter på en lort, så vil det stadig være en lort.

Mobil 2015: Web eller app? Begge.
Nettet bliver mobilt – og det går stærkt. I flere år har adaptive og responsive websider været normen og dine brugere forventer, at din webside virker på både mobil og tablet. 2015 bliver året, hvor kun fjolser lancerer websider, der ikke er responsive. Hvis din webshop, webside eller dine online tjenester ikke allerede renderer pænt på både computer, tablet og smartphones, så får du et travlt, første kvartal, hvis du skal nå at rette op.

Hvorfor? Fordi du allerede er ved at miste forretning: I 2015 vil 30-50% af din trafik sandsynligvis komme fra mobile enheder, og uden et responsivt – eller minimum adaptivt webdesign – vil omkring 60% af trafikken falde fra igen. Dette gælder især for den trafik, der kommer fra sociale medier, da denne trafik oftest kommer fra mobiltelefoner.

Og hvad så med app’en? Den lever i bedste velgående. I 2011 og 2012 forårsagede den hurtige stigning i weboptimerede webtjenester, at flere teknologiske medier annoncerede app’ens snarlige død: For hvorfor skulle man downloade en app, når man kan få adgang til en webtjeneste når som helst? Og hvorfor gide involvere sig i et lukket økosystem, når man frit kan navigere rundt på en webtjeneste?

Med en sejr til webstandarder og HTML5 burde app’en have lagt sig om på ryggen for at dø. Men antallet af apps i Apples App Store fortsætter med at stige. App Store forventes at have 1.4 millioner apps i 2015, og inden udgangen af 2015 vil flere end 150 milliarder downloads være foretaget fra App Store og Google Play tilsammen siden 2008. Det er mere end 20 apps pr. mand, kvinde og barn på hele planeten.

Men med millioner af tilgængelige apps er det ikke ligefrem et ”blåt ocean”. Hvis du tror, at en app er vejen frem i 2015, skal du være sikker på, at den har en raison d’être: At den giver brugeren en værdifuld og relevant oplevelse. Her er ikke længere plads til ”brand-gimmicks”.

Omnichannel.
Et responsivt website eller app er blot ét touch point i en multichannel oplevelse. Mange brands vil i den kommende tid arbejde hårdt på at få struktureret deres kundedata og skabe en ”Single Customer View platform”, der kan facilitere en ægte omnichannel oplevelse.

Sandheden er dog, at mange brands bliver ved snakken om omnichannel. Kun ganske få vil prøve det og endnu færre vil få succes. Det kræver data, disciplin og samarbejde mellem forretningsenheder at give en Starbucks-lignende oplevelse i de digitale kanaler og møde brugeren med personaliseret og relevant indhold på alle kanaler. De brands, der kan præsentere brugerne for personaliserede oplevelser på de fleste – eller alle – kanaler, giver konkurrenterne baghjul. Hvis ikke de/I flytter jer nu, vil I blive efterladt. Brug sociale medier som en del af jeres eget ”Single Customer View” økosystem og brug det dyre CRM system, som I købte for et par år siden, til andet og mere end blotet opbevaringssted for e-mailadresser.

Digital in-house.
Når man kommer fra et bureau, så er følgende anbefaling måske lidt mærkelig: Men hvis du virkelig vil skrue op for digitaliseringen i 2015, så skal du ikke lægge det hele over til dit bureau. Bureauer, konsulentfirmaer og udviklere skal give dig inspiration, fodre dig med kreative tjenester, rådgivning og kode. Men de digitale medier ER forretningskritiske, og for hver dag der går kommer det digitale tættere på at være en kerneforretning for en masse virksomheder. Som bureau, hverken kan, eller vil vi ikke køre din forretning for dig. Vi hjælper dig gerne i ”pitten”. Vi tuner bilen, hjælper med at vælge dæk og fylder brændstof på – men du hører hjemme i førersædet, og du har brug for dit eget team til at bevæge dig hurtigt rundt på banen.

2015 vil vise os, at digitale- og sociale medier skal være en integreret del af virksomheden. De skal ikke blot bruges som limen i dine kampagner eller som en omkostningsbesparende kanal. Hvis ikke du får forankret de digitale og sociale indsatser i ledelsen, kan du ende op med fragmenterede kundedata, forvirrende sociale touch points og modstridende digitale tjenester.

Sørg for, at du har de muskler der skal til, for at møde dit publikum på de rigtige kanaler. At du kan analysere og handle ud fra de data, der kommer ind fra hver enkelt forbruger du møder, uanset hvilken kanal de ønsker at møde dig på. Og husk: Tag styring over indsatsen på dine egne sociale medier. Det vil i 2015 være endnu vigtigere, især nu hvor udgifterne med garanti en stigning.

Én ting er sikker: Vi vil alle få travlt i 2015. Vi bliver nødt til at løbe hurtigt for at hamle op med alle disse stigende tal, forventninger og muligheder.

Se den originale artikel på komfo.com her. (på engelsk/in English)

Vi gi'r kaffe

Rosenvængets allé 25, 2.
2100 København Ø
+45 31 64 01 00
lets@thinkdigital.dk
CVR: 33 95 24 73