Nilfisk Advance
DIGITAL STRATEGI

DIGITAL STRATEGI: BRUGERREJSER, TOUCH POINT ANALYSE & DIGITAL PRODUKTUDVIKLING

t

Digital trendanalyse

Nilfisk Advance er herhjemme bedst kendt fra B2C-markedet, men er en global virksomhed med primært fokus på B2B. Nilfisk Advance er faktisk én af de absolutte markedsledere inden for fremstilling og salg af rengøringsmaskinel. Over årene er virksomheden vokset gennem adskillige fusioner og opkøb og har nu en enorm produkt- og brand-portfolio og en multikulturel organisation.

Nilfisk Advances digitale tilstedeværelse er baseret på en fælles content management- og ebusiness-platform, der administreres og supporteres af medarbejdere i virksomhedens globale IT og marketing-afdeling. De lokale marketingafdelinger bruger den fælles platform til kommunikation med kunder via lokalt initialiserede marketingtiltag.

Efterhånden som Nilfisk Advance nærmer sig slutning på det globale implementeringsprojekt af denne platform blev Think! Digital bedt om at hjælpe med at definere en digital strategi og et roadmap for dem fremtidige digitale initiativer.

Vi applicerede redskaber og metoder fra vores værkstøjskasse og gennemførte bl.a. interviews med mere end 20 stakeholder i organisationen, interviews med kunder og forhandlere. Vi undersøgte, hvilke digitale trends, der vil have indflydelse på en B2B-virksomhed i rengøringsindustrien over de næste år og opstillede en modenhedsmodel for virksomheder i den specifikke vertikal.

7 afgørende B2B trends udgjorde grundlaget for vores anbefalinger

For at formulere en strategi for Nilfisk Advance undersøgte vi hvilke digitale trends, der vil have indflydelse på virksomhedens vertikal over de nøste år. Følgende trends var en del af fundamentet for vores anbefalinger til Nilfisk Advance.

Marketingorkestrering og synergi – nøvendigheden af at forstå, at digital markedsføring handler om at planlægger interaktionen med kunderne i alle touchpoints.

“On demand” marketing – succesfuld marketing er i fremtiden baseret på “pull”, ikke “push”. Det er ikke muligt at opfylde sit fulde potentiale ved rendyrket kampagnemarkedsføring. Virksomheden skal være tilstede, hvor potentielle kunder forventer det og i det øjeblik kunderne er reelt villige til at overveje at købe din ydelse.

Byg tillid og relationer. Dernæst kan du sælge. Kunderne vil hellere købe fra et brand de stoler på og kender som “thought leader” indenfor branchen. At opbygge tillid kræver, at brandet åbent viser og deler sin ekspertise. Det er en investering i konvertering på sigt og kræver en forståelse for relationers værdi.

Responsivt design – det mobile web. Hvis dine websites og dit indhold ikke er optimeret til tablets og smartphones vil de blive mindre synlige i søgninger foretaget fra disse devices. Selvom din webanalyse ikke viser høje trafiktal fra mobile enheder, så betyder det ikke, at der ikke findes potentiel trafik: Enhver virksomhed bør lancere responsive sites, nu.

Deportalisering er ikke nok – brugerne anvender et stort netværk af services og medier til at interagere med brands. Man kan ikke regne med at de aktivt leder efter og finder dit website. Det er brandets opgave at være tilstede i de touchpoints, brugeren i forvejen har vagt at anvende.

Søgemaskinernes betydning kan ikke undervurderes – vær opmærksom på, hvilke søgemaskiner, hvilke søgestrenge og søgeadfærd dit publikum anvender og design indhold og kampagner derefter.

Affiliate Marketing – Selv betalt eksponering på div. industriportaler kan give mening, specielt hvis aftalerne med portalerne indgåes professionelt og med omtanke.

Den digitale strategi

Der findes ikke mange ydelser, der er så ens på tværs af geografi, som rengøring. Uanset industri og kultur er rengøring nødvendig.

Nilfisk Advances kundeportefølje indeholder stort set alle industrivertikaler og alle former for institutioner – fra små virksomheder som køber maskiner og udstyr via forhandlere, over forhandlerne selv og til store pharma-virksomheder, som indkøber komplette løsninger direkte fra Nilfisk Advance. For at kunne definere en valid digital strategi måtte vi først forstå de forskellige segmenters karakteristika for herfra at kunne gøre os antagelser om, hvilken online-adfærd forskellige individer må have.

På baggrund af vores stakeholder-interviews og input fra trend-analyse og kundesegmenteringen, afdækkede vi en række digital GAPs, som Nilfisk Advance skal have lukket for at kunne realisere sit digitale roadmap.

Det er umuligt at dokumentere ROI eller fremskridt af nogen art, hvis ikke virksomheden anvender de samme KPI’er på tværs af alle digitale initiativer. Derfor indeholder den digitale strategi definitionen af en række KPI’er, der sammen kan anvendes til at måle den digital effekt, samt en række sekundære KPI’er som reflekterer organisationens rejse mod digital modenhed.

De fælles KPI’er kommer et ønske fra så godt som alle stakeholders i møde: Ønsket om ikke at skulle genopfinde hjulet for hvert marked, men i højere grad at kunne trække på læringer fra moderselskabet:

Klare KPI’s succeskriterier for digitale initiativer, specielt social media
Adgang til godt indhold, der kan lokaliseres og styrke den digitale tilstedeværelse, også overfor forhandlere og industrispecifikke portaler.

Vi gi'r kaffe

Rosenvængets allé 25, 2.
2100 København Ø
+45 31 64 01 00
lets@thinkdigital.dk
CVR: 33 95 24 73